V čom je fyzika užitočná
Fyzika je prírodná veda, ktorá skúma a vysvetľuje prírodné javy. Názov pochádza z gréckeho slova fyzis – príroda. Vedci zaoberajúci sa fyzikou sa nazývajú fyzici. Skúmaniu prírodných javov sa hovorí vedecké bádanie.
(žiacke poznámky)
Vlastnosti kvapalín
- Vymenuj kvapaliny, ktoré poznáš. Kde sa s nimi môžeme stretnúť?
- Vymenuj základné vlastnosti kvapalín.
- Ako sa môžeme presvedčiť o jednotlivých vlastnostiach kvapalín?
Výukový TUUL 1 , TUUL2
Animacia zameraná na Pascalov zákon
Video demonštrujúce Pascalov zákon.
Pekná stránka www.pozaskolu.sk, na ktorej si obohatíš vedomosti aj k tejto téme.
Využitie vlastností kvapalín
- Pomenuj jednotlivé vlastnosti kvapalín a možnosť ich využitia v živote človeka a technickej praxi.
Animácia zo stránky www.animfyzika.wz.cz Hydraulický zdvihák
Pekná stránka www.pozaskolu.sk, na ktorej si obohatíš vedomosti aj k tejto téme.
Meranie objemu kvapalín
- Vysvetli pojem objem telesa.
- Kde sa napríklad pri nákupe v obchode môžeme stretnúť s určením objemu kvapaliny?
- Čím meriame objem kvapalín?
- Uveď postup merania objemu kvapaliny.
Vlastnosti plynov
- Vymenuj plyny, ktoré poznáš. Kde sa s nimi môžeme stretnúť?
- Vymenuj základné vlastnosti plynov.
- Ako sa môžeme presvedčiť o jednotlivých vlastnostiach plynov?
Pokus vysvetľujúci princíp fungovania vzducholede.
Spoločné a rozdielné vlastnosti kvapalín a plynov
- Vymenuj vlastnosti kvapalín a plynov
- Porovnaj jednotlivé vlastnosti látok a uveď, ktoré sú spoločné.
- Uveď experimenty, ktorými by si dokázal spoločné vlastnosti kvapalín a plynov
- Charakterizuj pojem fyzikálna veličina
Pekná stránka www.pozaskolu.sk, na ktorej si obohatíš vedomosti aj k tejto téme.
Čo sme sa naučili? Zhrnutie
Voda vytláča vzduch do balóna.
Test č. 1 - otázky
- Vypíš vlastnosti kvapalín (hodnotenie odpovede 1b)
- Uveď aspoň tri príklady, kde sa využívajú vlastnosti kvapalín (hodnotenie odpovede 1b)
- Napíš Pascalov zákon (hodnotenie odpovede 1b)
- Napíš pravidlá, ktoré musíme dodržiavať pri meraní objemu kvapalín odmerným válcom. (hodnotenie odpovede 2b)
- Premeň jednotky objemu: 5000ml=.....l, 4l= .......ml (hodnotenie odpovede 1b)
Pracovný list k testu pre žiakov so ŠVVP tu.
Výsledky bodového súčtu k jednotlivým známkam:
6- 4,5b ..............1
4- 3 b..................2
2,5 - 2b...............3
1,5b .....................4
1-0b......................5
Príprava na projekt č. 1
Účelom projektu je vypracovať vlastnú predstavu o riešení určitej úlohy.
Cieľom školského projektu je získanie skúseností a overenie vedomostí z učebných látok, ktoré boli žiakmi osvojené na vyučovaní.
Zadanie projektu musí obsahovať:
- tému
- podmienky súťaže pre vyhodnotenie
- vyhodnotenie
Témy k projektu č. 1
- Navrhnúť, zostrojiť a predviesť zariadenie na demonštráciu niektorej z vlastnosti kvapalín alebo plynov.
- Navrhnúť, zostrojiť a predviesť zariadenie, v ktorom možno dať do pohybu tekutiny horizontálnym aj vertikálnym smerom.
- Navrhnúť, zostrojiť a predviesť model technického zariadenia, v ktorom sa využívajú tekutiny
Výstupy z projektu č. 1, klikni tu.
Deliteľnosť pevných látok
- Vymenuj rozdelenie látok podľa skupenstva
- Vysvetli,ako sa jednotlivé látky dajú rozdeliť
- Porovnaj rozdelenie školskej kriedy a oceľovej tyčky. Vysvetli pozorovanie
Skúmanie vlastností pevných látok
- Vymenuj základné vlastnosti pevných látok
- Charakterizuj jednotlivé vlastnosti pevných látok
- Na konkrétnych príkladoch s pevnými telesami vysvetli vlastnosti krehkosť, tvrdosť, pružnosť a tvárnosť.
Meranie hmotnosti pevných telies
- Uveď príklady zo života, kde sa môžeme stretnúť s vážením hmotnosti telies na váhach- vážením sa určuje hmotnosť telies.
- Ake druhy váh poznaš?
- Uveď návod na zostrojenie modelu rovnoramenných váh
- Uveď pravidla merania hmotnosti telesa pomocou váh
- Ako označujeme fyzikálnu veličinu "hmotnosť", uveď základnú a vedľajšie jednotky hmotnosti
- Opíš základné premeny jednotiek hmotnosti
!!!!!Nezabudni, pri meraní fyzikálnych veličín sa vždy pýtame:
- Čím merať?
- Ako merať?
- V čom merať? (V akých jednotkach?)
Zdroj videa: www.youtube.com. Video nebolo zrealizovane na našej škole.
Meranie hmotnosti kvapalín a plynov
- Vysvetli spôsob merania hmotnosti kvapalných a plynných telies
- Urči vážením hmotnosť džúsu v papierovej krabičke
Meranie dĺžky
- Vymenuj meradlá dĺžky, ktoré poznáš. Vysvetli, kde sa používajú
- Vysvetli základné pravidla merania dĺžky telesa
- Ako označujeme fyzikálnu veličinu "dĺžka", uveď základnú a vedľajšie jednotky dĺžky
- Opíš základné premeny jednotiek dĺžky
!!!!!Nezabudni, pri meraní fyzikálnych veličín sa vždy pýtame:
- Čím merať?
- Ako merať?
- V čom merať? (V akých jednotkach?)
Zdroj videa: youtube.com. Video nebolo zrealizovane na našej škole.
Meranie objemu pevných telies
- Ako určíme objem geometricky pravidelných telies (kocka ,válec,hranol a pod)?
- Ako určíme objem geometricky nepravidelných pevný telies (napr. skrutka, klinec apod.)?
- Aká je hlavná (základná) jednotka objemu?
- Uveď ďalšie (vedľajšie) jednotky objemu a ich vzájomné premeny.
!!!!!Nezabudni, pri meraní fyzikálnych veličín sa vždy pýtame:
- Čím merať?
- Ako merať?
- V čom merať? (V akých jednotkach?)
Fyzikálne veličiny
Test č. 2
Otázky na zopakovanie učiva:
- Vymenuj vlastnosti pevných látok.
- Napíš, čím je definovaná každá fyzikálna veličina.
- Čím meriame hmotnosť telies? Uveď príklad.
- Napíš časti rovnoramenných váh.
- Napíš jednotky hmotnosti.
- Premeň na gramy: 3kg, 480mg, 1,5t.
- Ako by si odmeral hmotnosť džúsu v papierovej krabičke?
- Opíš postup merania hmotnosti vzduchu v balóne.
- Vypíš známe meradlá dĺžky.
- Ako by si postupoval pri meraní dĺžky učebnice?
- Martin 3- krát odmeral dĺžku rozpažených Zuzkyných rúk a údaje zapísal do tabuľky. Vypočítaj chýbajúci údaj.
Číslo merania | Dĺžka rozpaženia (cm) |
1 | 151 |
2 | 150 |
3 | 152 |
Priemerná hodnota: | ? |
12. Ako by si odmeral objem malej kovovej guličky?
13. Vypočítaj objem kvádra s danými rozmermi: 30dm, 6m, 200cm.
14. Premeň dané jednotky objemu:
1000 dm3 = m3, 10 dm3= l, 5000 cm3 = dm3, 20 ml= cm3,
2 l= ml, 30 000dm3= m3
Príprava na projekt č. 2
Účelom projektu je vypracovať vlastnú predstavu formou prezentácie pred spolužiakmi o riešení určitej úlohy (zadania).
Cieľom školského projektu je získanie skúseností a overenie vedomostí z učebných látok, ktoré boli žiakmi osvojené na vyučovaní.
Zadanie projektu musí obsahovať:
- tému
- podmienky súťaže pre vyhodnotenie
- vyhodnotenie
Témy k projektu č. 2
- Navrhnúť, zostrojiť a predviesť meradlo dĺžky s vlastnou jednotkou.
- Navrhnúť, zostrojiť a predviesť meradlo objemu s vlastnou jednotkou.
- Navrhnúť, zostrojiť a predviesť meradlo hmotnosti s vlastnou jednotkou.
Podmienky súťaže:
- spôsob prezentácie projektu pred spolužiakmi (,ukážka,slovný prejav, nákresy, schémy, opis zvolenej jednotky a značky a pod.)
- nápaditosť, dômyselnosť a využitie vlastnej fantázie pri zostrojení meradla
- originalita pri vymyslení vlastnej jednotky merania veličiny
- funkčnosť meradla
- realizácia projektu v tíme alebo individuálne
Vyhodnotenie
- formou známky, pochvaly a sladkej odmeny :-)
Výstupy z projektu č. 2 (foto,video) klikni tu.